Néhány hete elindult a YouTube For Artists oldal, amely összegyűjti mindazokat a tudnivalókat, amelyek önmenedzselő művészek számára fontosak lehetnek a videómegosztón. Bodrogi András YouTube-tréner, független digitális zeneüzlet szakértő segítségével néztük át, hogy miről is van szó.

Mit akarsz a rajongóktól, és kik ők?

Bodrogi András elmondta, hogy a lájkok, előfizetők puszta száma önmagában még nem sokat jelent. Lehet stratégiát építeni pusztán a feliratkozók számának növelésére is, de tartalom nélkül nem érdemes. Tudni kell, hogy valaki mivel akar elérni minél több embert, és aztán mit akar tőlük – vagyis például a zenéjével vagy a videóival szerezné a rajongókat; az-e a célja, hogy sokan járjanak a koncertjeire, vagy a lemezeit, pólóit vegyék meg, esetleg termékelhelyezéssel igyekszik majd pénzt keresni stb. Ezek tisztázása után lehet csak stratégiát kialakítani.

A legfontosabb lépések Bodrogi András szerint: 1) Tudj meg minél többet a rajongóidról! 2) Építs ki velük minél közvetlenebb kapcsolatot! Ehhez még érdemes hozzátenni, hogy gondoskodni kell arról, hogy azok, akik rajongónak látszanak (lájkoltak egy oldalt, feliratkoztak egy YouTube-csatornára stb.), azok valóban azok legyenek – tehát meg kell őket tartani. Ahogy mostanában Fluor többször nyilatkozta: lehet mémekkel, cicás képekkel sok lájkot gyűjteni, de akik csak ezért érkeztek, azok aligha mennek el egy koncertre.

Ma már rengeteg lehetőség áll az előadók rendelkezésére, hogy sok mindent megtudjanak a rajongóikról – olyan dolgokat is, amelyeket nem is olyan rég még csak tőkeerős kiadók tudhattak meg, ha piackutatást rendeltek. Most viszont a rajongók neméről, életkoráról, lakhelyéről, aktivitásuk jellemző idejéről rengeteg információt kapunk; láthatjuk, hogy mely tartalmak mennyire sikeresek, hogy meddig nézik a videóinkat.

Nem túl sok energiabefektetéssel pedig még mélyebbre nézhetünk. A YouTube például az olyan csatornák számára, amelyeknek bizonyos számú követőt elérnek (jelenleg ez már ezernél is működik), megmutatja a leglelkesebb, legaktívabb rajongókat, akikkel a Hangouts alkalmazással beszélgetést is kezdeményezhetünk. A Facebookon is sok minden kideríthető, a felhasználók privacy beállításaitól függően (bár az ún. Graph Search funkciót a cég csendben megszüntette).

A legnagyobb sztárok is használják a Hangouts alkalmazást lemezük promotálására

Mindezek segítenek döntéseket hozni például egy kampány hatékony megtervezésénél. A rajongók jellemző életkora, neme nagyon fontos információ, amikor az előadó szponzort keres. És ha valaki nincs azon az állásponton – amelyet Bodrogi András szerint sok magyar zenész vall –, hogy a kreativitásba nem szólhatnak bele holmi külső szempontok, akkor az sokat tanulhat abból, ha megnézi, hogy van-e egy-egy videónál olyan pont, amelynél a nézők többsége leállítja a nézését.

Mi több, magukat a rajongókat is meg lehet kérdezni; arra is van példa, hogy egy előadó a Facebookra kirak két pólódizájnt, és a potenciális vásárlókat szavaztatja meg, hogy melyiket vennék meg inkább.

Ötletek és stratégiák a YouTube-on

YouTube for Artists egyfelől a korábbinál is részletesebb statisztikát ígér (például lesz majd egy menüpont, ahol a nézők földrajzi megoszlását lehet követni, ami nyilvánvalóan fontos segítség lehet egy turné megtervezésénél – azt nem tudni, mikor), másrészt pedig szövegekkel, videókkal ad tippeket az alkotóknak. Ez a már korábban is elérhető – a Google szerint havi egymillió látogatót vonzó – Creator Hub kiegészítője, amely általában a videókészítőknek szól. Az alábbiakban ezek közül válogatunk.

A YouTube for Artists a titkos részletekbe bele nem bocsátkozva, de elárul néhány dolgot arról, hogyan lehet a legjobb helyezést elérni az algoritmus által összeállított, ajánlott videók listáján. Ebben leginkább a megnézett percek száma számít, vagyis a kattintások száma mellett az is, hogy képes-e a videó megtartani a nézőket,. Emiatt, illetve a YouTube-on való optimális megtalálhatóság miatt is nagyon fontosak a metaadatok, a pontos címkézés, a jó címadás (derüljön ki belőle, hogy miről van szó, legyen frappáns, kattintékony). Ez utóbbi azért is fontos, hogy ha már kidobja az algoritmus a videónkat, akkor rá is kattintsanak. Ugyanez a jó előnézeti kép (thumbnail) jelentősége is. Ilyet már lehet, sőt, ajánlatos is feltölteni minden videóhoz. A Google ehhez is ad tanácsokat; például azt, hogy már a forgatás közben is gondoljunk erre előre, és készítsünk olyan képeket, amelyek majd erős vizuális összefoglalói lehetnek a mozgóképes tartalomnak. A videó elnevezése és a hozzá feltöltött egyedi előnézeti kép optimális esetben „elmeséli” az adott videóban történteket.

A statisztikák több videónk teljesítményének hosszútávú összehasonlítására is lehetőséget adnak. Ebből jól kiolvasható, hogy mi az, ami a rajongókat igazán megfogja. Itt arra is felhívják a figyelmet, hogy érdemes nézegetni a statisztika azon részeit is, hogy honnan érkeznek hozzánk a nézők. Hiszen ha azt látjuk, hogy egyes blogok, online lapok sok kattintást hoznak, akkor érdemes azokkal felvenni a kapcsolatot a további, mindkét fél számára hasznos együttműködés reményében. Valamint az is kiderülhet innen, hogy mely közösségi oldalakon igazán aktívak a rajongók, és nyilvánvalóan érdemes arra koncentrálni.

Azoknak a megtartásához, akik egyszer ránk találtak, fontos a rendszeres jelenlét. Itt teljes leírást kapunk a különféle tartalomtípusokról a lyric videótól az albumot beharangozó teaseren át a kemény magnak szóló „bepillantás a színfalak mögé” videókig. (Erről a témáról az IZÉ Zeneipari Kézikönyvben is lehet olvasni, magyarul, itt.) Még egy általánosságban használható idősort is kapunk az albummegjelenés előtti és utáni, „kötelező” (pl. klipek) és „ajánlott” (pl. „így készült”) videók szokásos időzítéséről.

A csatorna optimalizálásáról szóló tanácsok jó része magától értetődő, ha már egyszer az ember tudja, mire kell odafigyelnie: a képek keltsék fel a figyelmet; a címekből derüljön ki, miről van szó; a leírás ragadja meg a lényeget, és a legfontosabb, az egyediségünket legjobban megragadó részeket az elejére emeljük ki; a bemutatkozó (a csatorna megnyitásánál legfelülre kiemelt) videóból az is tudja meg, hogy mi ez az egész, aki most tévedt ide először stb.

Az egyik legújabb magyar példa a playlistben, teljes egészében meghallgathatóvá tett lemezre

A YouTube hangsúlyozza a playlistek fontosságát: legyen sok ilyen, albumok, tartalomtípusok (pl. koncertfelvételek, remixek) szerint rendezve. Nem csak saját videókból lehet playlistet összerakni: mondjuk egy zenekar csinálhat egy ilyet az őt ért legfontosabb zenei hatásokból, hiszen ez a kérdés úgyis gyakran felmerül mind a rajongók, mind az újságírók részéről. A playlistek a statisztikák szerint az egyes videók nézettségében komoly szerepet játszanak. A YouTube for Artists példája a Portugal The Man zenekar: az ő videók nézettségének 25 %-a playlistből jön.

Vannak a Creator’s Hubon olyan tanácsok is, amelyek általában a videókészítőknek szólnak; ezek nem feltétlenül alkalmazhatók egy-az-egyben zenei tartalmakra, de mint láttuk, egy zenész nem biztos, hogy csak ilyeneket tölt fel a csatornájára.

Tanulságos például a Légy megosztható! című rész. Eszerint a felhasználók a következő típusú tartalmakat osztják meg a leginkább: 1) kapcsolódik az éppen aktuális beszédtémákhoz, 2) tudnak hozzá érzelmileg kapcsolódni, 3) értékes számukra, megoldást nyújt a problémáikra.

A YouTube egyik példája az olyan videókra, amelyekhez érzelmileg kapcsolódnak a nézők, és nagy számban megosztják. Nyilvánvalóan ilyen zenében is van; gondoljunk a Belehalok elsöprő sikerére.

közösségépítés hatékony eszközei közé pedig ilyenek tartoznak: 1) oszd meg a történetedet, hogyan lettél az, ami ma vagy, 2) határozd meg, hogy mit képviselsz, 3) legyél vezető, 4) alakíts ki a közösségen belül sajátos rituálékat és sajátos nyelvet. Nagyon fontos a rajongókkal való kapcsolattartás: nemcsak válaszolni lehet (vagy kell) a kommentekre, hanem akár a rajongói közösségről szóló tartalmakat is elő lehet állítani. A közösség hozzájárulását a sikerünkhoz úgy is hangsúlyozhatjuk, hogy egy videóban név szerint említünk aktív rajongókat.

Kártyák: maradj itt, vagy menj át ide

A YouTube tanácsainak jó része arról szól, hogy hogyan érhetik el az alkotók, hogy a nézők velük maradjanak – ez nyilvánvalóan a videó készítőjének, és a megosztó platformnak közös érdeke. Egy nemrég bevezetett új eszköz, a kártya (card) az ilyen viselkedések csatornázására is szolgál. Mint Bodrogi András összefoglalta, a kártyák ugyanarra szolgálnak, mint a régóta ismert kommentárok (annotation), csak ezek jó elhelyezése, időzítése meglehetősen bonyolult volt (pl. figyelni kellett arra, hogy ne takarjon ki semmi fontosat a videóból, ne ütközzön a reklámokkal stb.). A kártyák egységes megoldást kínálnak, és ráadásul ezek már okostelefonokon is működnek. Nagy kérdés még velük kapcsolatban az, hogy a felhasználók többsége számára mikor lesz kézenfekvő, hogy egy videót nemcsak nézni lehet, hanem kattintani is rá.

Ebben a videóban kártyák és kommentárok egyaránt vannak

A kártyák, amelyek talán véglegesen leváltják az annotációkat, de mindenesetre most velük együtt léteznek, két fő irányba vihetik a felhasználót. Vagy a YouTube-on maradásra igyekeznek rábírni őket: a csatornához, egy másik videóhoz vagy egy playlisthez küldik azokat, akiknek tetszett ez a videó. Vagy pedig a YouTube-on kívülre: az előadó saját,hivatalos honlapjához, valamely elismert digitális bolthoz (pl. iTunes vagy merch), esetleg egy közösségi finanszírozási kampányhoz, ahol hozzájárulhatnak az előadó következő projektjének elkészítéséhez.

Forrás: http://dalszerzo.hu/2015/05/07/hogyan-szerezzunk-minel-tobb-nezot-a-youtube-on-es-mit-csinaljunk-veluk/


Hozzászólások 0

Még nem érkezett hozzászólás! Legyél te az első!