Tudásbázis / Gyakori Zenei Kérdések
Szeretnénk összegyűjteni és megválaszolni a legtöbb felmerülő kérdést, hogy együtt kialakíthassunk egy hasznos zenei tudásbázist.
Útmutató Kezdő Zenekaroknak by Ádám
A minap egy internetes fórumon hosszasan vitáztunk egy felhívás alatt sok emberrel a zenélésről. Az alap szituáció az volt, hogy egy szervező ingyen keresett zenekarokat „nagy nézettségű” rendezvényére. Parázs vita bontakozott ki arról, hogy érdemes avagy nem érdemes ilyen „lehetőségekbe” beugrani. Az alábbiakban próbálom saját tapasztalataimat elmondani ezzel és a koncertezéssel kapcsolatban, üzleti szempontból is megközelítve a dolgot.
Kezdjük az elején. Ha anno mindazt tudtam volna, amit ma tudok, a zenekar alapításkor sokkal jobb helyzetben lettünk volna. Először is van az elhatározás, hogy alapítsunk zenekart, ez leginkább akkor kerül képbe, ha 2-3-4 vagy több barát zenél és megérik a gondolat egy zenekar alapítására. Olyan is előfordult már a történelemben, hogy nem is igazán zenéltek még, de szerettek volna és akkor osztották ki a posztokat, amikor megalakultak, így mindenki elkezdett gyakorolni és tanulni a hangszerén.
A következő lépés egy hangzatos név kitalálása, amit könnyű megjegyezni, lehetőleg a közönség is tudja skandálni a bulikon és még szóviccek, szófordulatok témája is lehet, mint pl a Depresszió – Epresdió, jól ismert szójáték :D Éppen ezért ne adjuk a zenekarnak például a Vérében Fetrengő Megsebzett Vadkan nevet :D
Ha ezeken sikeresen továbbléptünk, van zenekarunk, van egy jól csengő nevünk, kezdjünk el „sztárok” lenni. Ne sajnáljuk a pénzt és időt egyszerű kis plakátokra, amin a zenekar látható, apró kis matricákra és mindenféle hasonlóra, amit a közönségnek tudunk osztogatni, eladni stb. Manapság már egy póló legyártása is fillérekbe kerül, viszont pöpec azt látni, ha egy amatőr zenekar pólójában feszít valaki egy Volt fesztiválon például. Ráadásul elég nagy reklámértéke van. Az internet is a barátotok, ráadásul szinte ingyen van és van egy igen csak nem lebecsülendő lehetőség benne! A különböző közösségi oldalakon a zenei élet számos nagy alakja megtalálható, nagy részük nem rest válaszolni is neked, ha zenei kérdéssel keresitek meg őket, így rendkívül jó tanácsokat kaphattok profiktól. (bár lett volna ez 10 évvel ezelőtt is) Csináljatok saját oldalt pl a Facebookon vagy a többi közösségi oldalon, ahol fillérekért reklámozhatjátok a zenekart, megoszthatjátok a munkásságotokat a nagyérdeművel, így ha ismeretlen helyre mentek zenélni, bárki meg tud nézni titeket és esetleg több embernek is szólni, ha tetszik a zenétek, így sokkal valószínűbb, hogy közönségetek is lesz. A promóciós anyagok készítésekor nézzétek meg milyeneket csinálnak a befutott zenekarok, nem szégyen ötleteket venni a profiktól, hisz nem véletlenül profik!
Ha odáig juttok, hogy összegyűlt annyi saját szerzemény, hogy stúdiózásra adjátok a fejeteket, ne essetek abba a hibába, amibe páran belefutnak. Amatőr zenekar nem attól lesz ismert, hogy rögtön a Supersize-nál veszi fel a demóját. Egyrészt tapasztalat és kiforratlanság híján úgysem tudjátok kihasználni ennek a stúdiónak a lehetőségeit, másrészt a kutyát nem fogja érdekelni, ha rá van írva a lemezre hol vettétek fel. Harmadrészt a gatyátok rá fog menni a dologra, utána meg úgysem tudjátok visszaadni az olcsó hangszerekkel, erősítőkkel ugyanazt a minőséget. Ha rám hallgattok, olyan stúdiót válasszatok, amelyik viszonylag kedvező áron, megfelelő referenciával rendelkezik és nyugodtan dolgozhattok anélkül, hogy azon kelljen agyalni, marad –e pénz a villanyszámlára otthon. Vannak, akik annyira kenik vágják ezt a témát, hogy otthon egy stúdió programmal és egy jó hangkártyával olyan demót vesznek fel, hogy lehidaltok! A lényeg, hogy a profi stúdió nem garancia a sikerre és a minőségre, ők csak azt tudják rögzíteni, amit produkáltok.
A megmaradó spórolt pénzetekből inkább ne legyetek restek minőségi felszerelésre költeni. Itt valóban jelentősége van a márkának, nem feltétlenül a mainstream cuccokat kell venni rögtön, nem kritérium, hogy full csöves 100 wattos Mesa Boogie fejed legyen 2 ládával, Gibson Lespaul Custom gitárral 3 millióért
Abba a hibába se essetek, hogy mindenáron a legnagyobb böhöm cuccot akarjátok megvenni, mert a másik zenekarba is az van a srácnak. Egy jó erősítő 1 ládával is jól szól, nem kell oda rögtön 2, a profi zenészek jó része se használ több ládát, leginkább csak látvány miatt, presztízsből viszik. Ha kevesebb pénzetek van rá, akkor is javaslom a full csöves cuccokat, viszont rengeteg márkából lehet már kapni 30-50 wattos kivitelben, ami betyárosan jól tud szólni. Akármilyen márka, nem javaslom az egy hangszórós kis kombókat, koncertre meg főleg nem. Komoly márka esetén is komolytalan hangokat kaphatunk vissza, pláne ha még tapasztalatlanok is vagyunk. Legalább egy 2 x 12-es , de ha van rá lehetőség 4x12-es ládát szerezzünk be, ezekből már vannak profik akár 100.000 forint alatt is, viszont meg fogja hálálni az árát. Egyszer kell jól befektetni, évekig nem lesz vele gondunk! Manapság is van rengeteg zenekar, akik még mindig a 20 évvel ezelőtti Marshall fejüket használják, pedig már a bőr is leszakadt róluk! Én elsősorban a gitárokról beszélnék, gitáros lévén, de igaz ez a szemlélet minden hangszerre. Gitárokból se vegyünk full gagyit, nagyobb márkák is kínálnak már 100.000 alatt majdhogynem profi darabokat, nekem pl van rengeteg Cort gityóm, amik igencsak jól muzsikálnak, de lehet pl Ibanezt is kapni. Későbbiekben kisebb ráfordítással egy szedőfej cserével még jobb lehet az összkép.
Ha eddig ezeket betartottátok, akkor ott álltok, hogy van egy zenekar egy jól csengő névvel, egy jó demóval, belépő szintű, de profi felszereléssel, amivel jól meg tudtok szólalni bárhol és van hozzá promóciós anyagotok is (plakát, matrica, cd stb).
Kicsit magam ellen fogok beszélni, de a kezdő lépéseknél tényleg ingyen kell zenélnetek, keresni kell a lehetőséget, hogy felléphessetek, viszont itt fel tudjátok mérni, mennyire van igény a zenétekre, élőben ki tudjátok próbálni, mennyire tudjátok megfogni a produkcióval a közönséget. Elvégre bármit el lehet adni, ha jól tálaljátok. Erre kell ráérezni. Ha megvoltak ezek a kezdeti körök, akkor lassan el lehet kezdeni némi aprópénzt kérni, főleg olyan helyeken, ahol már visszatérő vendégként hívnak titeket, el lehet kezdeni szelektálni a fellépéseket, húzni egy minimum szintet, ami alatt nem vagytok hajlandóak zenélni, pontosan a színvonal emelése érdekében. Nagy zenekarok se vállalnak be haknit, akik komolyan veszik magukat. Ne legyetek restek még ingyen buli esetén sem szerződést írni, (erről egy mellékletet is csatoltam a cikk végén) melynek része legyen a zenekari rider, azaz a színpadkép és technikai igény. Egyrészt ezzel megkönnyítitek a színpadmester és a technikusok dolgát, nem a helyszínen kell kitalálni, mire van szükségetek, gördülékenyebb a fel és leszerelés stb. Azt is tartsátok szem előtt, hogy ezek az emberek nem a zenekar csicskásai, nagy részben rajtuk múlik, hogyan fogsz megszólalni a koncerten! Igencsak ki tudnak szúrni veletek, ha szemét módon áltok nekik! Éppen ezért kezeljétek megfelelően őket! Egyébként is az igazi zenészek mindenkit kollégának tartanak függetlenül attól, hogy technikus, kis vagy nagy zenész…. pár kivételtől eltekintve
Pár szót ejtenék az „ingyen” zenélésről akkor, amikor már kicsit beindultatok. A későbbiekben se úgy álljatok neki, hogy ami ingyenes, azt utasítsátok el. Vannak olyan szituációk, amikor igenis előre viheti a zenekarodat egy ingyen buli, ami az esetek többségében mégsem ingyenes, ha a járulékos hasznot figyelitek. Ha pl elhívnak egy ismert fesztiválra zenélni délután 4re (mi is jártunk így anno a Hegyalja Fesztiválon), ne duzzogjatok, hogy szar az időpont, meg hogy nem lesz senki. Egyrészt mi 4 év próbálkozás után kerültünk be, így igazi sikerélményünk volt, másrészt kaptunk 10 darab Artist (fellépő) jegyet, ami akkor is már kb 20 ezer forint volt, így nem kellett megvennünk a bérletet, arra a fesztiválra, amire akkor is mentünk volna ha nem zenélünk. Tehát kapásból 200 ezer forintos „gázsink” volt, ami azért nem elhanyagolható! Arról se feledkezzünk meg, hogy legrosszabb esetben is 1-200 ember összeverődik még ilyen korai időpontban is, pláne ha még hirdetitek is a fellépéseteket az ismerősök körében. Nekünk elsőre nagyot segítettek az égiek, mert egy istenes nagy zivatar jött és mivel mi sátorban játszottunk, baromi nagy teltház lett, kb 1000 emberrel :D Meg is lepődtünk rendesen :D Ezután a buli után még 3-szor kaptunk lehetőséget, szintén „ingyenesen”, viszont az utóbbi kettő már főműsor időben, olyan napon amikor csak egy színpad üzemelt még, több száz fős közönség előtt! Na ezért megéri ingyen zenélni! Azért viszont nem, amikor arra keresnek titeket, hogy az alsómocsoládi falunapon tölteléknek legyen még egy zenekar olyan faluban, ahol az átlag életkor 80 év! :D Ebben az esetben semmi pozitív vonzata nem lesz a dolognak, lesz viszont egy jó nagy kiadásotok az útiköltségre, ellátásra stb. Ne adj isten a laza szervezésnek köszönhetően még el is lopnak a hangszereitekből, volt már erre is példa. Egyetlen esetben érdemes még az ilyen bulikat is bevállalni, mégpedig akkor ha egy neves előadó a főzenekar és elé keresnek kis bandákat (bár sokszor ilyenkor a főzenekar visz magával), de ha ilyen adódik, használjátok ki a lehetőséget, akár ingyen is! Jó reklám, referencia és ismeretségnek sem utolsó!
Lehetőségeitekhez képest igyekezzetek minél nagyobb hírverést csinálni a bandátoknak, olyan eseményekre és zenekarok elé eljutni, akik már letettek valamit az asztalra. Nem mindenkinek adatik meg, hogy milliókat tolnak alájuk és a tvben szerepelnek naponta.
A „nevenincs” rendezvényekre legalább útiköltséget és ellátást kérjetek, ez nem nagy dolog, ennyi legalább jár még a kezdő zenekaroknak is. Ez alap!
Sok esetben arra hivatkoznak, hogy „fizetnének, de mivel nem tud számlát adni a zenekar, ezért nem tudnak fizetni”. Erre az esetre is van sok féle lehetőség, az egyéni vállalkozástól kezdve a céges melléktevékenységen át, az egyesületig sok minden, ebbe most nem mennék bele részletesen. Ha viszont megegyeztek egy árban, kérjétek a gázsit a koncert előtt, így elkerülhető az, hogy pénz nélkül maradjatok a rendezvény végén. Persze ennek az a kritériuma, hogy korrekt produkciót nyújtsatok, ha kutyaütők vagytok, akkor elég kellemetlen a helyzet.
Ha mindig minden bulit ingyen vállaltok, elterjed rólatok az, hogy ingyen is mentek mindenhova, így senki se nagyon akar majd fizetni a későbbiekben. Olyan ez mint egy vállalkozás (lényegében az is, terméket, szolgáltatást kell eladnod ismeretleneknek), ha mindent ingyen vállalnál vagy ingyen adnák az árudat, tény hogy rendkívül felkapott lennél, de rövid úton csődbe is jutnál.
A jó produkcióhoz viszont hozzátartozik az is, hogy a helyszínen felkészült technikusok, jó minőségű hangosítás legyen, ha minden cucc szar, sosem lesz minőségi a produkció, pláne ha még ne adj isten részeg a személyzet vagy a zenekar. Ez egymás (közönség-zenész-technikai személyzet) kigúnyolása. Törekedjetek arra, hogy a lehető legkevésbé függjetek a helyi adottságoktól, ha lehet legyen saját kontroll vagy fülmonitor, saját hangosító, akit le lehet a pult mögé ültetni stb. Ha profi produkciót adtok le, tuti lesz pár ember, aki megjegyzi és el fog menni a legközelebbi bulitokra is, így szép lassan fel lehet építeni egy törzsgárdát.
Ha valaki nem teljesíti a szerződést, bátran reklamáljatok, az esetek döntő többségében észhez tér a szervező.
Amit leírtam nem szentírás, pusztán az eddigi tapasztalataim összefoglalása. Nem recept a sikerre, mint ahogy nem is az egyetlen lehetőség, sokféle úton, sokféle módon lehet előre haladni. Ha valakinek segítettem az írásommal már megérte a fáradozás! Remélem sokatokkal összefutunk majd a színpadon! ;)
Horváth Ádám (Hatás Alatt zenekar)
Kezdjük az elején. Ha anno mindazt tudtam volna, amit ma tudok, a zenekar alapításkor sokkal jobb helyzetben lettünk volna. Először is van az elhatározás, hogy alapítsunk zenekart, ez leginkább akkor kerül képbe, ha 2-3-4 vagy több barát zenél és megérik a gondolat egy zenekar alapítására. Olyan is előfordult már a történelemben, hogy nem is igazán zenéltek még, de szerettek volna és akkor osztották ki a posztokat, amikor megalakultak, így mindenki elkezdett gyakorolni és tanulni a hangszerén.
A következő lépés egy hangzatos név kitalálása, amit könnyű megjegyezni, lehetőleg a közönség is tudja skandálni a bulikon és még szóviccek, szófordulatok témája is lehet, mint pl a Depresszió – Epresdió, jól ismert szójáték :D Éppen ezért ne adjuk a zenekarnak például a Vérében Fetrengő Megsebzett Vadkan nevet :D
Ha ezeken sikeresen továbbléptünk, van zenekarunk, van egy jól csengő nevünk, kezdjünk el „sztárok” lenni. Ne sajnáljuk a pénzt és időt egyszerű kis plakátokra, amin a zenekar látható, apró kis matricákra és mindenféle hasonlóra, amit a közönségnek tudunk osztogatni, eladni stb. Manapság már egy póló legyártása is fillérekbe kerül, viszont pöpec azt látni, ha egy amatőr zenekar pólójában feszít valaki egy Volt fesztiválon például. Ráadásul elég nagy reklámértéke van. Az internet is a barátotok, ráadásul szinte ingyen van és van egy igen csak nem lebecsülendő lehetőség benne! A különböző közösségi oldalakon a zenei élet számos nagy alakja megtalálható, nagy részük nem rest válaszolni is neked, ha zenei kérdéssel keresitek meg őket, így rendkívül jó tanácsokat kaphattok profiktól. (bár lett volna ez 10 évvel ezelőtt is) Csináljatok saját oldalt pl a Facebookon vagy a többi közösségi oldalon, ahol fillérekért reklámozhatjátok a zenekart, megoszthatjátok a munkásságotokat a nagyérdeművel, így ha ismeretlen helyre mentek zenélni, bárki meg tud nézni titeket és esetleg több embernek is szólni, ha tetszik a zenétek, így sokkal valószínűbb, hogy közönségetek is lesz. A promóciós anyagok készítésekor nézzétek meg milyeneket csinálnak a befutott zenekarok, nem szégyen ötleteket venni a profiktól, hisz nem véletlenül profik!
Ha odáig juttok, hogy összegyűlt annyi saját szerzemény, hogy stúdiózásra adjátok a fejeteket, ne essetek abba a hibába, amibe páran belefutnak. Amatőr zenekar nem attól lesz ismert, hogy rögtön a Supersize-nál veszi fel a demóját. Egyrészt tapasztalat és kiforratlanság híján úgysem tudjátok kihasználni ennek a stúdiónak a lehetőségeit, másrészt a kutyát nem fogja érdekelni, ha rá van írva a lemezre hol vettétek fel. Harmadrészt a gatyátok rá fog menni a dologra, utána meg úgysem tudjátok visszaadni az olcsó hangszerekkel, erősítőkkel ugyanazt a minőséget. Ha rám hallgattok, olyan stúdiót válasszatok, amelyik viszonylag kedvező áron, megfelelő referenciával rendelkezik és nyugodtan dolgozhattok anélkül, hogy azon kelljen agyalni, marad –e pénz a villanyszámlára otthon. Vannak, akik annyira kenik vágják ezt a témát, hogy otthon egy stúdió programmal és egy jó hangkártyával olyan demót vesznek fel, hogy lehidaltok! A lényeg, hogy a profi stúdió nem garancia a sikerre és a minőségre, ők csak azt tudják rögzíteni, amit produkáltok.
A megmaradó spórolt pénzetekből inkább ne legyetek restek minőségi felszerelésre költeni. Itt valóban jelentősége van a márkának, nem feltétlenül a mainstream cuccokat kell venni rögtön, nem kritérium, hogy full csöves 100 wattos Mesa Boogie fejed legyen 2 ládával, Gibson Lespaul Custom gitárral 3 millióért
Abba a hibába se essetek, hogy mindenáron a legnagyobb böhöm cuccot akarjátok megvenni, mert a másik zenekarba is az van a srácnak. Egy jó erősítő 1 ládával is jól szól, nem kell oda rögtön 2, a profi zenészek jó része se használ több ládát, leginkább csak látvány miatt, presztízsből viszik. Ha kevesebb pénzetek van rá, akkor is javaslom a full csöves cuccokat, viszont rengeteg márkából lehet már kapni 30-50 wattos kivitelben, ami betyárosan jól tud szólni. Akármilyen márka, nem javaslom az egy hangszórós kis kombókat, koncertre meg főleg nem. Komoly márka esetén is komolytalan hangokat kaphatunk vissza, pláne ha még tapasztalatlanok is vagyunk. Legalább egy 2 x 12-es , de ha van rá lehetőség 4x12-es ládát szerezzünk be, ezekből már vannak profik akár 100.000 forint alatt is, viszont meg fogja hálálni az árát. Egyszer kell jól befektetni, évekig nem lesz vele gondunk! Manapság is van rengeteg zenekar, akik még mindig a 20 évvel ezelőtti Marshall fejüket használják, pedig már a bőr is leszakadt róluk! Én elsősorban a gitárokról beszélnék, gitáros lévén, de igaz ez a szemlélet minden hangszerre. Gitárokból se vegyünk full gagyit, nagyobb márkák is kínálnak már 100.000 alatt majdhogynem profi darabokat, nekem pl van rengeteg Cort gityóm, amik igencsak jól muzsikálnak, de lehet pl Ibanezt is kapni. Későbbiekben kisebb ráfordítással egy szedőfej cserével még jobb lehet az összkép.
Ha eddig ezeket betartottátok, akkor ott álltok, hogy van egy zenekar egy jól csengő névvel, egy jó demóval, belépő szintű, de profi felszereléssel, amivel jól meg tudtok szólalni bárhol és van hozzá promóciós anyagotok is (plakát, matrica, cd stb).
Kicsit magam ellen fogok beszélni, de a kezdő lépéseknél tényleg ingyen kell zenélnetek, keresni kell a lehetőséget, hogy felléphessetek, viszont itt fel tudjátok mérni, mennyire van igény a zenétekre, élőben ki tudjátok próbálni, mennyire tudjátok megfogni a produkcióval a közönséget. Elvégre bármit el lehet adni, ha jól tálaljátok. Erre kell ráérezni. Ha megvoltak ezek a kezdeti körök, akkor lassan el lehet kezdeni némi aprópénzt kérni, főleg olyan helyeken, ahol már visszatérő vendégként hívnak titeket, el lehet kezdeni szelektálni a fellépéseket, húzni egy minimum szintet, ami alatt nem vagytok hajlandóak zenélni, pontosan a színvonal emelése érdekében. Nagy zenekarok se vállalnak be haknit, akik komolyan veszik magukat. Ne legyetek restek még ingyen buli esetén sem szerződést írni, (erről egy mellékletet is csatoltam a cikk végén) melynek része legyen a zenekari rider, azaz a színpadkép és technikai igény. Egyrészt ezzel megkönnyítitek a színpadmester és a technikusok dolgát, nem a helyszínen kell kitalálni, mire van szükségetek, gördülékenyebb a fel és leszerelés stb. Azt is tartsátok szem előtt, hogy ezek az emberek nem a zenekar csicskásai, nagy részben rajtuk múlik, hogyan fogsz megszólalni a koncerten! Igencsak ki tudnak szúrni veletek, ha szemét módon áltok nekik! Éppen ezért kezeljétek megfelelően őket! Egyébként is az igazi zenészek mindenkit kollégának tartanak függetlenül attól, hogy technikus, kis vagy nagy zenész…. pár kivételtől eltekintve
Pár szót ejtenék az „ingyen” zenélésről akkor, amikor már kicsit beindultatok. A későbbiekben se úgy álljatok neki, hogy ami ingyenes, azt utasítsátok el. Vannak olyan szituációk, amikor igenis előre viheti a zenekarodat egy ingyen buli, ami az esetek többségében mégsem ingyenes, ha a járulékos hasznot figyelitek. Ha pl elhívnak egy ismert fesztiválra zenélni délután 4re (mi is jártunk így anno a Hegyalja Fesztiválon), ne duzzogjatok, hogy szar az időpont, meg hogy nem lesz senki. Egyrészt mi 4 év próbálkozás után kerültünk be, így igazi sikerélményünk volt, másrészt kaptunk 10 darab Artist (fellépő) jegyet, ami akkor is már kb 20 ezer forint volt, így nem kellett megvennünk a bérletet, arra a fesztiválra, amire akkor is mentünk volna ha nem zenélünk. Tehát kapásból 200 ezer forintos „gázsink” volt, ami azért nem elhanyagolható! Arról se feledkezzünk meg, hogy legrosszabb esetben is 1-200 ember összeverődik még ilyen korai időpontban is, pláne ha még hirdetitek is a fellépéseteket az ismerősök körében. Nekünk elsőre nagyot segítettek az égiek, mert egy istenes nagy zivatar jött és mivel mi sátorban játszottunk, baromi nagy teltház lett, kb 1000 emberrel :D Meg is lepődtünk rendesen :D Ezután a buli után még 3-szor kaptunk lehetőséget, szintén „ingyenesen”, viszont az utóbbi kettő már főműsor időben, olyan napon amikor csak egy színpad üzemelt még, több száz fős közönség előtt! Na ezért megéri ingyen zenélni! Azért viszont nem, amikor arra keresnek titeket, hogy az alsómocsoládi falunapon tölteléknek legyen még egy zenekar olyan faluban, ahol az átlag életkor 80 év! :D Ebben az esetben semmi pozitív vonzata nem lesz a dolognak, lesz viszont egy jó nagy kiadásotok az útiköltségre, ellátásra stb. Ne adj isten a laza szervezésnek köszönhetően még el is lopnak a hangszereitekből, volt már erre is példa. Egyetlen esetben érdemes még az ilyen bulikat is bevállalni, mégpedig akkor ha egy neves előadó a főzenekar és elé keresnek kis bandákat (bár sokszor ilyenkor a főzenekar visz magával), de ha ilyen adódik, használjátok ki a lehetőséget, akár ingyen is! Jó reklám, referencia és ismeretségnek sem utolsó!
Lehetőségeitekhez képest igyekezzetek minél nagyobb hírverést csinálni a bandátoknak, olyan eseményekre és zenekarok elé eljutni, akik már letettek valamit az asztalra. Nem mindenkinek adatik meg, hogy milliókat tolnak alájuk és a tvben szerepelnek naponta.
A „nevenincs” rendezvényekre legalább útiköltséget és ellátást kérjetek, ez nem nagy dolog, ennyi legalább jár még a kezdő zenekaroknak is. Ez alap!
Sok esetben arra hivatkoznak, hogy „fizetnének, de mivel nem tud számlát adni a zenekar, ezért nem tudnak fizetni”. Erre az esetre is van sok féle lehetőség, az egyéni vállalkozástól kezdve a céges melléktevékenységen át, az egyesületig sok minden, ebbe most nem mennék bele részletesen. Ha viszont megegyeztek egy árban, kérjétek a gázsit a koncert előtt, így elkerülhető az, hogy pénz nélkül maradjatok a rendezvény végén. Persze ennek az a kritériuma, hogy korrekt produkciót nyújtsatok, ha kutyaütők vagytok, akkor elég kellemetlen a helyzet.
Ha mindig minden bulit ingyen vállaltok, elterjed rólatok az, hogy ingyen is mentek mindenhova, így senki se nagyon akar majd fizetni a későbbiekben. Olyan ez mint egy vállalkozás (lényegében az is, terméket, szolgáltatást kell eladnod ismeretleneknek), ha mindent ingyen vállalnál vagy ingyen adnák az árudat, tény hogy rendkívül felkapott lennél, de rövid úton csődbe is jutnál.
A jó produkcióhoz viszont hozzátartozik az is, hogy a helyszínen felkészült technikusok, jó minőségű hangosítás legyen, ha minden cucc szar, sosem lesz minőségi a produkció, pláne ha még ne adj isten részeg a személyzet vagy a zenekar. Ez egymás (közönség-zenész-technikai személyzet) kigúnyolása. Törekedjetek arra, hogy a lehető legkevésbé függjetek a helyi adottságoktól, ha lehet legyen saját kontroll vagy fülmonitor, saját hangosító, akit le lehet a pult mögé ültetni stb. Ha profi produkciót adtok le, tuti lesz pár ember, aki megjegyzi és el fog menni a legközelebbi bulitokra is, így szép lassan fel lehet építeni egy törzsgárdát.
Ha valaki nem teljesíti a szerződést, bátran reklamáljatok, az esetek döntő többségében észhez tér a szervező.
Amit leírtam nem szentírás, pusztán az eddigi tapasztalataim összefoglalása. Nem recept a sikerre, mint ahogy nem is az egyetlen lehetőség, sokféle úton, sokféle módon lehet előre haladni. Ha valakinek segítettem az írásommal már megérte a fáradozás! Remélem sokatokkal összefutunk majd a színpadon! ;)
Horváth Ádám (Hatás Alatt zenekar)